Rabu, Januari 30, 2008

Cina...

Iras cina? Ye ke? Tapi tu lah perkara yang sering terjadi kepada diriku bila terdapat orang cina yang speaking cina dengan aku. Mula heran jugak tapi dah kerap berlaku so tak ler terkejut sangat. Baru-baru nie ketika aku sedang memandu dan berhenti disimpang 3, seorang cina bermotor menghampiri kereta aku dan dengan selamba speaking cina ngan aku. Aku pun confuse apa yang dia speaking. Lama gak ler dia membebel tapi aku senyum jer lah kat dia. Dia tengok aku dok selamba jer dia tenung aku balik. Pastu aku sound lah dia yang aku tak faham bahasa cina. Terus dia gelak. Katanya ingatkan aku cina sebab muka macam cina. Pastu dia minta maaf. Rupanya dia nak bagi tau lampu break kete aku tak menyala (rosak kot). Pastu dia terus blah.

Ada lagi peristiwa lain. Masa tu aku pi sebuah kedai cina untuk beli barang. Masa nak bayar tu si tokei kedai tu asyik membebel bahasa cina jer. Apa yang dia bebel aku pun tak tau ler. Dia pandang aku bila aku tak cakap apa-apa, aku sound dia tanya lu cakap sama gua ka tokei? Terus diatanya lu bukan cina ka? Aku cakap muka gua ada serupa itu cina ka? Dia cakap ada maa. Serupa itu juga cina. Pastu dia tanya sama ada aku mix ke? Hu hu aku nie melayu tulen ler.

Kekadang teringat balik rasa nak gelak. Bukan sekali dua kena macam tu. Dah banyak kali jugak. Dulu ada gak belajaq sesikit bahasa cina ngan kekawan sekolah. Hokien, mandrin dan kantonis. Tapi sekarang dah tak ingat apa apa dah. Tak rugi belajar bahasa cina nie sebab boleh bersaingan ngan bangsa dia. Orang cina pun respek kalo orang melayu pandai bercakap cina.

3 ulasan:

topo berkata...

pan asia katanya.. darah campuran.. hebattt... leh masuk hero remaja mcm nih..

Tanpa Nama berkata...

choi jer. pan asia lah sangat kan..

Paksu berkata...

orang tu tanya tulen ke tak? tulen ke bugisan? tulen ke?

bugisan jawab: tulen baaaang....